18 Mayıs 2013 Cumartesi

Agile buluşmanın ardından: Kanban

Agile Turkey'in organize ettiği Agile Buluşmalar'ın 7.si 25 Nisan'da Astoria AVM Caffe Nero'da gerçekleşti. Buluşmada Kodcu.com'dan yakınen tanıdığımız Altuğ Altıntaş konuşmacı olarak katıldı. "Lean ve Kanban" hakkında bilgi ve deneyimlerini bizimle paylaştı. Katılımın yoğun olduğu toplatıda,  bolca soru soruldu ve mevcut bilgi ve deneyimlerimiz ile bağlantılar kurulmaya çalışıldı. Geçen buluşmalar gibi bu buluşmada da çok keyif aldığımı belirtmeliyim. Lean ve Kanban prensiplerinin kişilere, takımlara ve organizasyonlara çok farklı bir vizyon kattığını düşünüyorum. Bu kavramlar altına yatan felsefeye ve tabi ki Japon kültürüne hayran kalmamak imkansız.

Buluşmada bir çok konuya değinildi. Notlarımı sizlerle paylaşmak istiyorum.
  • Kanban bir "scheduling" sistemidir.
    • Mecutta birçok sistemin kullandığı "önce üret sonra sat (pull system)" yerine "müşteri istediği zaman hızla üret (push system)" felsefesine sahiptir.
  • Kanban prensipleri arasında şunları sayabiliriz
    • Akışı (workflow) görünür hale getir. Bu şeffaflığı arttırır.
    • Limitler koyarak üzerinde çalışılan iş miktarını (work in progress) optimum seviyede tut
  • Toyota Business Practices altında yatan 14 prensip Lean'in düşünce sistemini oluşturur.
    • Adamı işe bağlamamak, WIP'de duran işleri azaltmak, işi biriktirmemek (one piece flow) bunlardan bazıları.
  • Personal Kanban kişisel işlerinizin verimli bir şekilde görselleştirilmesi ve kontrol altına alınabilmesi için Kanban prensiplerini kullanmaya dayanıyor.
  • Kanban uygulamaya başlamak için nereden geldiğiniz de önemli. Waterfall'dan mı, yoksa Scrum'dan mı geliyorsunuz gibi..
  • Agile kavramlar arasında en hafifi Lean. Organizasyonda ve kültürde büyük değişiklikler yerine, sürekli iyileştirme amaçlanır.
  • Asakai toplantılarında sorunları tanımladıktan sonra karşı önlemini de açıklıyorsun. Sorunun bir kere daha oluşmaması gerekenleri belirleyip bir aksiyon planı oluşturuyorsun ve bunu bu toplantılarda paylaşıyorsun. Sürekli iyileştirme (Kaizen) olmuş oluyor aslında.
  • Asakai toplantıları hergün yapılıyor. Bu nedenle hergün bir problem bulmak zorundasın. Yoksa şirketin problem içinde demektir.
  • WIP'de limit dolduysa hattı durdurmak gerekir. Bu da doğrudan tüm çalışanların hattı durduran işlere yoğunlaşmasını getirir.
  • Değişime olan istek ve disiplin olmadığı zaman hiçbir metodoloji işe yaramaz. Aynı durum müşteri için de sözkonusu.
  • Kanban uygulamasının Japonya'da çok güzel bir uygulaması var: Parkta Kanban. Piknik yapmak isteyen aileler girişte sepetten bir kart alır ve öyle girerler. Kart bittiğinde, parkta piknik yapacak aile sayısı limite ulaşmış demektir. Kart alamayan aileler parka giremez. Parktan çıkanlar da kartlarını sepete geri bırakırlar ve yeni aileler parka piknik için girebilir.
  • Kanban'ın 3 ana değeri vardır:
    • Görselleştir (Visualize)
    • Limitler koyarak üzerinde çalışılan iş miktarını (work in progress) optimum seviyede tut
    • Akışı yönet (Manage Flow)
  • Kanban uygulanan tahtalarda hataların ve acil işlerin akabileceği "yüzme kulvarları (swim lane)" oluşturulmalı.
  • Her ayın sonunda takımlar mevcut uygulamalarını konuşmak üzere (çoğunlukla şirket dışında bir otelde) buluşuyorlar ve geribildirim alıyorlar.
  • Problem bulunduruna altın bulmuş gibi sevinmek gerek (tabi insana saygının olduğu yerler için geçerli bir durum)
  • WIP rakamları (kanban) müşteri ile belirlenmeli.
    • Little's Law ile belirtilmiş formül ile WIP limitlerini belirleyebiliyorsun.
  • İşin müşteriye teslim tarihi (lead time) ve geliştirme süresini (cycle time) hesaplayabilmek için mutlaka işleri elektronik ortamda da tutmak gerek.
  • "Lean time"ın hızını Scrum'daki "velocity"e benzetebiliriz.
  • Kanban tahtasının ile sütununda "fikirler" sütunu vardır.
  • PBI'ları önceliklendirme müşteri tarafından yapılıyor.
  • Projelerin batma nedeni teknik yada planlama değil, çoğunlukla psikolojik ve sosyolojiktir.
  • Müşteriden gizli bir şey yapılmamalıdır.
  • Kanban'ı uygulamada ilk basamak mevcut akışları kağıt üzerine çıkarmaktır.
  • Diagramlarda ya da tahta ile işi, akışı, sorunları ve herşeyi görselleştirme ana kültürün parçasıdır.
  • İnsanlar suçlu değildir, sistemler suçludur.
Çeviklik ve verimlilik merkezli tüm yöntemler birçok ortak noktası bulunan akrabalar gibi. Hangi yöntem kullanılırsa kullanılsın, Lean ve Kanban altında yatan kültür hem bizim hem de şirketlerimiz için çok değerli ve zihin açıcı. 

"Hiç bir metodoloji, tutku ve disiplinden daha etkili değildir" 
Altuğ Altıntaş

0 yorum:

Yorum Gönder

Template developed by Confluent Forms LLC; more resources at BlogXpertise